Sunday, November 15, 2009

aktiviti perkhidmatan bimbingan dan kaunseling

SUKATAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

PEMBANGUNAN DIRI.

PELAJAR PRA SEKOLAH

Bidang Tajuk

1. Pembangunan Diri Pelajar
1. Potensi Diri
1.1 Pendedahan kendiri.
1.2 Pengenalan diri
1.3 Persepsi diri
1.4 Mengenali keluarga
1.5 Mengenali rakan-rakan
1.6 Mengenali sekolah.
1.7 Belajar menghiaasi diri
1.8 Menjaga kesihatan diri.
1.9 Menjaga keselmatan diri
1.10 Persediaan untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang dewasa.

1. Pelajar dapat mengenal rakan-rakan baru dan menyesuaikan diri dengan suasana baru.
2. Pelajar dapaat membina keyakinan diri.
3. Pelajar dapat mengambarkan fizikal bercirikan murid sekolah.
4. Meningkatkan keselamatan diri, kebersihan diri dan persekitaran.
5. Lebih bersedia mengalami alam remaja dan dewasa

AKTIVITI
1. Kaedah Model.
2. Main peranan.
3. Perbincangan kumpulan.
4. Membaca teks.
5. Mendengar rakaman.
6. Bercerita.
7. Melukis watak.
BBB
1. Buku latihan.
2. Kertas edar.
3. Kad arahan
NILAI MURNI
1. Kasih sayang.
2. tanggungjawab.
3. baik hati.
4. hemah tinggi.
5. kejujuran
6. kerjasama
7. rasional.

2 Komunikasi dan Pengurusan diri.
2.1 Menggunakan laras bahasa yang sesuai
2.2 Menggunakan ganti nama yang sesuai
2.3 Membina interpersonal yang berkesan

1. Pelajar dapat mengaplikasikan penggunaan ayat yang melambangkan “berbudi bahasa”
2.Menggunakan ganti nama yang sesuai dengan ibu bapa, guru-guru dan rakan-rakan
3. Bagaimana untuk membina hubungan yang positif


PEMBANGUNAN DIRI. PELAJAR
TAHUN 1

Bidang Tajuk /Objektif
2. Pembangunan Diri Pelajar 1. Mengenal diri dan sekolah.
1.1 Potensi diri.
1.2 Mengenali rakan-rakan
1.3 Sekolah saya.
1.4 Sekolahku sayang.
1.5 Peraturan sekolah
1.6 Mengenali sekolah.


1. Pelajar dapat mengenal rakan-rakan baru .
2. Pelajar dapat menyesuaikan diri dengan suasana baru.
3 Pelajar dapaat membina keyakinan diri.
4. Murid mengenali budaya sekolah.
5. Murid mengikut peraturan sekolah.

AKTIVITI
1. Kaedah Model.
2. Main peranan.
3. Perbincangan kumpulan.
4. Membaca teks.
5. Mendengar rakaman.
6. Bercerita.
7. Melukis watak.
BBP
1. Buku latihan.
2. Kertas edar.


3. Kad arahan

NILAI MURNI
1. Kasih sayang.
2. tanggungjawab.
3. baik hati.
4. hemah tinggi.
5. kejujuran
6. kerjasama
7. rasional.
8. berjimat cermat (tabungan)




2. Pengurusan diri dan penyelesaian masalah.

Belajar menghiasi diri.
Menjaga kesihatan diri.
Persediaan untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang dewasa
2.4 Masalah mengenal pasti punca.
2.5 Mengenal pasti alternatif yang
boleh diambil.
2.6 Strategi Penyelesaian.

1. Pelajar dapat mengambarkan fizikal bercirikan murid sekolah.
2. Meningkatkan kebersihan diri dan persekitaran.
3. Lebih bersedia mengalami alam remaja dan dewasa
4. hubungan yang mesra di kalangan rakan yang pelbagai bangsa.
5. Mengeraatkan semangat perpaduan dan memilih aktiviti berfaedah.

PEMBANGUNAN DIRI. PELAJAR
TAHUN 2

Bidang Tajuk/ Objektif
3. Pembangunan Diri Pelajar
1. Fokus Diri

1.1 Fizikal seksual
1.1.1 Mengenal seksual
1.1.2 Perubahan diri/fizikal

1.2 Kekuatan Diri
Penglibatan diri saya dengan sekolah Penyelesaian masalah

1.3 Kelemahan Diri

1.4 Penyelesaian Masalah

1. Pelajar mengetahui tahap-tahap perkembangan awal remaja.

2. Pelajar menerima perubahan yang berlaku pada tubuh badan mereka.
3. Pelajar dapat menguruskan diri.
4. Pelajar dapat menjaga kehormatan diri sebagai manusia mengikut tuntutan agama
5. Pelajar dapat menjaga maruah iri, keluarga, bangsa dan negara.
6. Pelajar dapat menjauhi daripada perlakuan seksual sejenis

AKTIVITI
1. Kaedah Model.
2. Main peranan.
3. Perbincangan kumpulan.
4. Membaca teks.
5. Mendengar rakaman.
6. Bercerita.
7. Melukis watak.
BBB
1. Buku latihan.
2. Kertas edar.
3. Kad arahan
NILAI
1. Kasih sayang.
2. tanggungjawab.
3. baikhati.
4. hemah tinggi.
5. kejujuran
6. kerjasama
7. rasional.
8. bersyukur
9. berterima kasih


PEMBANGUNAN DIRI. PELAJAR
TAHUN 3

Bidang Tajuk /Objektif
4. Pembangunan Diri Pelajar
1. Nilai Diri dan Keluarga

1.1 Salasilah Keluarga.
1.2 Biodata keluarga saya.
1.3 Kehebatan ibu dan bapa saya.
1.4 Keluargaku sayang.
1.5 Ciri-ciri keluarga bahagia.
1.6 Peranan saya sebagai ahli keluarga
1.7 Kem Tegas Diri.
1.8 Sumbangan saya kepada sekolah
1.9 Penyelesaian masalah

1. Meningkatkan minat belajar.
2. Menghargai ibu bapa dan ahli keluarga.
3.Menyedari tanggungjawab kepada keluarga.

AKTIVITI
1. Kaedah Model.
2. Main peranan.
3. Perbincangan kumpulan.
4. Kad puzzle
5. Peta minda
6. Bercerita.
7. Melukis watak.
8. Kad imbas.
BBB
1. Keratan akhbar
2. Kertas soalan diedar.
3. Kad arahan
NILAI
1. Kasih sayang.
2. tanggungjawab.
3. baikhati.
4. hemah tinggi.
5. hormat menghoarmati
6. kerjasama
7. rasional.

PEMBANGUNAN DIRI.

PELAJAR TAHUN 4

Bidang Tajuk /Objektif

Pembangunan Diri Pelajar

1. Potensi Diri Dan Kemahiran kepimpinan.
1.1. Komunikasi.
1.2 Kaunseling Asas
1.3 Tegas diri.
1.4 Mengendalikan mesyuarat
1.5 Latihan membuat keputusan
1.6 Halatuju kerjaya
1.7 Pengurusan konflik

1 Mengenal pasti bakat dan kemampuan diri.
1. Mengenal pasti kekuatan dan kelemahan diri dan strategi untuk mengatasinya (SWOT)
2. Merancang dan membina halatuju kerjaya diri.
3. Meningkatkan kemahiran komunakasi murid.
4. Menanam rasa tanggungjawab di kalangan pelajar.
5. Berterus terang dan telus menjadi sifat pemimpin.

AKTIVITI
1. Kaedah Model.
2. Main peranan.
3. Perbincangan kumpulan.
4. Menjawab soalan ujian.
5. Peta minda
6. Bercerita.
7. Melukis watak.
8. Kad imbas. Warna – melihat personaliti melalui warna.
BBB
1. Borang soal Ujian Persenoliti.
NILAI MURNI
1. Kasih sayang.
2. tanggungjawab.
3. baikhati.
4. hemah tinggi.
5. hormat menghoarmati
6. kerjasama
7. rasional.


TAHUN 5

Bidang Tajuk /Objektif
6. Pembangunan Diri Pelajar 1. Penilaian Kendiri dan Kehidupan Bermasyarakat

1.1 Masyarakaat anda.
1.2 Kemudahan awam
1.3 Menjaga harta awam
1.4 Membentuk masyarakat penyayang
1.5 Hidup bermasyarakat
1.6 Halatuju kerjaya

1. Meyedarkan murid pentingnya hidup bermasyarakat
2. Menyedarkan peranan mereka dalam masyarakat.
3. Peranan mereka dalam menjaga harta awam.
4. Mereka dapat memberikan sumbangan kepada masyarakat.


AKTIVITI
1. Kaedah Model.
2. Main peranan.
3. Menulis iklan.
4. Lakonan permainan telefon
5. Teater bercerita
6. Lagu puisi
7. Sumbangsaran
8. Perbincangan kumpulan
BBB
1. Keratan akhbar
2. Kertas soalan diedar.
3. Kad arahan
NILAI
1. Kasih sayang.
2. tanggungjawab.
3. baikhati.
4. hemah tinggi.
5. hormat menghoarmati
6. kerjasama
7. rasional.

TAHUN 6

Bidang Tajuk/ Objektif
7. Pembangunan Diri Pelajar
1. Penyelesaian masalah
1.1 Konflik Halatuju pelajar.
1.2 Konflik Halatuju pendidikan.
1.3 Konflik Halatuju kerjaya.
1.4 Konflik persahabatan.
1.5 Konflik kepimpinan
1.6 Konflik keluarga
1.7 Konflik masyarakat
1.8 Konflik negara
1.9 Membantu dalam
19.1 sekolah
19.2 masyarakat
19.3 keluarga
1. Murid lebih memahami kehidupan dan persekitaran.
2. Murid dapat berfikir berhubung masa depan diri, keluarga, negara dan bangsa.
3. Membina dan merancang hala tuju pendidikan dan kerjaya.
4. Murid dapat menyesuaikan diri dengan suasana pembelajaran baru.
AKTIVITI
1. Kaedah Model.
2. Main peranan.
3. Menulis iklan.
4. Lakonan permainan telefon
5. Teater bercerita
6. Lagu puisi
7. Sumbangsaran
8. Perbincangan kumpulan
BBB
1. Keratan akhbar
2. Kertas soalan diedar.
3. Kad arahan
NILAI
1. Kasih sayang.
2. tanggungjawab.
3. baikhati.
4. hemah tinggi.
5. hormat menghoarmati
6. kerjasama
7. rasional.

No comments:

Post a Comment